2017: wat worden trends in SEO en contentmarketing?

2017: wat worden trends in SEO en contentmarketing?

Net zoals de eerste kruidnoten in de supermarkt je er al in augustus aan herinneren dat Sinterklaas ‘bijna’ in het land is, herinneren Twitter en LinkedIn je er vanaf begin november aan dat er een nieuw jaar voor de deur staat. Op verschillende marketingfora verschijnen namelijk lijstjes: wat brengt 2017?

mr. schrijver nam ze door en zette de zeven belangrijkste voorspellingen voor advocaten en juristen op het gebied van SEO, contentmarketing en social media op een rij:

#1 In 2017 gaat iedereen mobiel, maar nu echt.

Met stip op #1: mobile first. Een mobielonvriendelijke website kan in 2017 echt niet meer, dan kan je net zo goed geen website hebben. Google heeft iedereen vanaf 2015 de tijd gegeven om de website in orde te maken. Dit jaar voelen websites die niet mobielvriendelijk zijn het al in hun ranking, maar in 2017 gaat Google indexen scheiden: er komt een aparte index voor desktops en een aparte index voor mobiele apparaten.

Waarom doet Google dit? We worden steeds mobieler: in 2016 kwamen er in Nederland al meer zoekopdrachten van een smartphone dan van een desktop. Volgens voorspellingen zal in 2017 75% van al het internetverkeer afkomstig zijn van een mobiel apparaat. En al die mobiele gebruikers willen snel de informatie waar ze naar op zoek zijn, in de perfecte layout. Ze willen niet inzoomen of hun scherm moeten draaien. Daarom krijgen mobiele gebruikers alleen mobielvriendelijke sites te zien.

Hebben jullie geen mobielvriendelijke site? Dan zijn jullie voor 75% van de internetgebruikers niet zichtbaar! Weten jullie niet of de website mobielvriendelijk is? Google checkt het gratis: vul hier de url van jullie website in en binnen een minuut weet je meer.

#2 In 2017 wordt meer geld uitgegeven aan contentmarketing.

En dat is niet alleen omdat we uit het dal van de crisis kruipen en dus meer te besteden hebben. Het budget voor contentmarketing gaat namelijk (ook) ten koste van het budget voor dure advertenties en SEA-campagnes. Waarom? Omdat contentmarketing beter werkt dan adverteren. Uit studies van Google blijkt al jaren dat 56% van de advertenties niet eens wordt gezien. Mensen slaan ze over of gebruiken ad blockers.

Waarom werkt contentmarketing wél? De antwoorden vind je in deze blogserie.

#3 In 2017 wordt contentmarketing vaker uitbesteed. 

Bij grote kantoren zijn de marketingafdelingen tijdens de crisisjaren uitgekleed, kleinere kantoren hebben geen marketingafdeling. De meeste kantoren hebben bovendien geen ervaring met het regelmatig produceren en delen van goed geschreven, heldere content. Laat staan dat ze er structureel tijd voor hebben, of hier niet-declarabele tijd voor vrij willen maken.

Naast het beperkte aanbod van (juridisch) tekstschrijvende freelancers (hoi!) zullen er in 2017 meer nieuwe dienstverleners op de markt komen. Denk hierbij aan marketingbureaus met een juridisch specialisme. Zij zullen kantoren helpen om hun juridische contentmarketingstrategie op te zetten, te stroomlijnen en te professionaliseren. Maar er komen ook andere dienstverleners bij, platforms waarop je bij weinig tijd een of meer van je teksten kunt uitbesteden aan een goede, door het platform geselecteerde en gespecialiseerde tekstschrijver. In 2016 zagen we deze ontwikkeling al met de opkomst van onder andere CopyRobin en Contentoo.

tekst gaat verder onder afbeelding

go mobile in 2017

 

#4 In 2017 gaat kwaliteit in contentmarketing definitief boven kwantiteit.

Sommige kantoren zullen zich in 2017 realiseren dat er veel middelmatige content is. Blogs die te algemeen zijn en geen antwoord geven op de vragen van de lezer. Of blogs die juist te veel zijn toegespitst op de actualiteit (jurisprudentie, wetgeving), die voorkennis veronderstellen en waar veel jargon in staat. Landingspagina’s waar geen gedegen zoekwoordenonderzoek voor is gedaan en die is geschreven in een taal die de lezer niet begrijpt.

Vanaf 2017 gaan die kantoren het wel goed doen en binnen hun niche écht waarde toevoegen. Waarom? Omdat niet alleen (potentiële) cliënten blij zijn met dit soort content, maar ook omdat Google het waardeert. Kantoren zullen daarom in 2017 proberen een featured snippet te bemachtigen, zullen een e-book of een whitepaper schrijven of storytelling overwegen.

Deze kantoren zullen hoger in de zoekresultaten terecht komen, en dus meer cliënten aantrekken.

#5 In 2017 mag content weer langer zijn.

Zo langzamerhand wennen veel mensen aan lezen van een beeldscherm, dus de teksten mogen weer langer en inhoudelijker worden. Ze moeten wel blijven voldoen aan een aantal regels, zoals korte alinea’s, veel witruimte en gebruik van goede en heldere koppen, tussenkoppen en lijstjes.

Daarnaast (maar dat is eerder iets voor 2018 of nog later) komen de virtuele assistenten op, zoals Siri van Apple of Google Now. Zij geven steeds vaker antwoord op gesproken zoekvragen. En een gesproken zoekvraag verschilt van een getypte zoekvraag, dus daar kan je maar beter vast op anticiperen.

#6 In 2017 wordt meer content gedeeld via social media, vooral door medewerkers.

Nieuwsbrieven zijn natuurlijk prima, maar dan bereik je alleen mensen van wie je het mailadres al had. Ook in de juridische wereld werd en wordt steeds meer kennis gedeeld via social media: LinkedIn, LinkedIn Pulse (het blogplatform), Twitter of Facebook. Houd bij de keuze voor jullie platform(s) je doelgroep voor ogen: welke platforms bezoeken zij? Daar moeten jullie zijn!

In Amerika zijn ze er al achter: op social media doen bedrijven het minder goed dan de medewerkers. Uit onderzoek blijkt dat berichten van medewerkers 561% verder reiken dan berichten uit naam van een bedrijf. Steeds meer kantoren zullen hun medewerkers daarom activeren om actief te worden op social media. Het is wel van belang om ze daarbij te begeleiden, zodat ze echt communiceren met de doelgroep, en niet alleen met hun confrères, zoals je nu nog veel ziet.

#7 In 2017 worden meer video’s gepubliceerd.

Ik geef toe, het is weinig aanbevelenswaardig voor een tekstschrijver om te voorspellen dat video’s een goede nieuwe vorm van content zijn. Ik doe het toch. Waarom? Het is echt een trend. En ik zie het meer als toevoeging op je geschreven content: af en toe een video om iets uit te leggen. De (potentiële) cliënt krijgt zo een heel persoonlijk inkijkje in je kantoor.

Dit waren de belangrijkste trends voor 2017. Is het toeval dat de meeste van deze trends mij als freelance juridisch contentmaker wel goed uitkomen? Ja! Het is toeval, maar ik zal er natuurlijk erg blij mee zijn als deze voorspellingen ook echt uitkomen.

Ik wens iedereen een mooie decembermaand toe en een nog mooier 2017. En… mocht je eens koffie willen drinken om te bespreken hoe ik jullie kan helpen bij het bereiken van jullie content doelstellingen in 2017, neem dan contact met mij op.