Advocaat met een blog? Zo unblock je je writer’s block.

Advocaat met een blog? Zo unblock je je writer’s block.

Contentmarketing werkt alleen als je regelmatig verse content plaatst. Met verse blogs, vlogs, nieuwsitems of downloads ben je niet alleen steeds even ‘on top of mind’ bij je (potentiële) cliënten, maar blijf je ook relevant voor Google. En eindig je dus hoger in de natuurlijke zoekresultaten.

Maar vroeg of laat krijgt iedereen die aan contentmarketing doet ermee te maken: een writer’s block. Plotseling is het moeilijk om goede onderwerpen of invalshoeken te bedenken. Zit je zonder inspiratie en ideeën. Of kom je niet verder in een bestaand concept. Loop je vast. Hoe kom je daaruit? mr. schrijver geeft je graag 8 tips.

# 1 Ga even iets anders doen

En dan bedoel ik niet aan je zaken werken, want dat helpt niet. Als je al een kwartier naar een witte pagina met knipperende cursor zit te staren, of al meer dan een half uur vlucht in het halen van een kop koffie, kletsen met collega’s en/of het checken van je social media, ga dan even iets anders doen:

  • Het liefst iets actiefs, zoals een wandeling maken of even sporten. Hiermee haal je de druk van de ketel, terwijl op de achtergrond je brein aan het werk blijft. Daarmee is kans groot dat je tijdens of na afloop van die activiteit wél nieuwe inspiratie krijgt. Bij mij werkt het altijd heel goed om even een half uurtje te gaan rennen met lekkere muziek op. Vaak heb ik halverwege al drie nieuwe invalshoeken en is mijn enige probleem: ‘Hoe zorg ik dat ik ze niet vergeet?’.

 

  • Misschien ben je niet zo sportief, of laat je werkdag zo’n activiteit niet toe. Ga dan iets ingewikkelds of creatiefs doen, zoals een kruiswoordpuzzel maken of droedelen. Daarmee worden de probleemoplossende respectievelijk creatieve delen van je brein geprikkeld en komen de ideeën vaak vanzelf.

 

  • Als dat ook niet je ding is, ga dan eens associëren met (juridische) woorden en begrippen uit jouw rechtsgebied. De onderwerpen komen dan vanzelf. Je kunt daar ook een mindmap van maken, die kan je namelijk vaker gebruiken.

 

# 2 Check je mailbox

Je mailbox staat als het goed is vol met concrete vragen van je cliënten. Analyseer ze eens. Welke vragen worden vaak gesteld? Is er een onderwerp waarover veel onduidelijkheden of misverstanden bestaan? Voor je het weet heb je één of meer onderwerpen voor een blog, whitepaper en/of download met veelgestelde vragen.

 

unblock je writers block

# 3 Denk aan discussies

Denk eens aan de juridische discussies die je de laatste tijd met je collega’s voerde. Zit daar misschien een onderwerp tussen?

# 4 Blik vooruit

Misschien komen er wel wetswijzigingen aan, die invloed hebben op de bedrijfsvoering van je cliënten? Besteed daar dan aandacht aan. Beschrijf alleen relevante wijzigingen en zoom daarbij in op de gevolgen voor je cliënten. Geef aan hoe zij zich zo optimaal mogelijk kunnen voorbereiden. Doe dit wel ruim op tijd, een maand van tevoren ben je een van de velen en niet meer origineel.

Misschien komen er ook wel feestdagen of vakanties aan waar je op kunt inspringen, of een dag of week van de … . Zoals de Dag van de Scheiding, Dag van de Arbeid of Week van de Rechtspraak. Deze dagen kunnen je haakjes geven om over te schrijven.

# 5 Kijk waar je concurrenten over schrijven

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Natuurlijk moet je je confrères niet kopiëren, er zijn meerdere redenen waarom dat enorm stom zou zijn. Maar je kunt wel kijken over welke onderwerpen zij zoal schrijven. Welke invalshoek hanteren zij? Zijn er onderwerpen die zijdelings raken aan hun onderwerpen waar jij toevallig veel vanaf weet? Hoe kan je een onderwerp zo buigen dat je het kunt behandelen vanuit de invalshoek die voor jou en jouw kantoor uniek is? Voor je het weet heb je enorm veel inspiratie.

# 6 Google

Gebruik Google om te zoeken naar woorden of woordcombinaties die raken aan jouw specialisme. Tijdens het intypen van je zoekwoord(en) geeft Google in je zoekscherm nieuwe veelgebruikte zoekwoordcombinaties, waar je snel inspiratie uit kunt putten. Onder de resultatenpagina geeft Google vervolgens vaak ook nog suggesties waar veel op gezocht wordt. Dit is echt een hele snelle manier om inspiratie te krijgen. Bovendien weet je dat er op dat onderwerp veel gezocht wordt en je content dus waarschijnlijk wel in goede aarde zal vallen.

# 7 Maak een lijst

Ideeënbank, topic list, hoe je het ook noemt; maak een lijst! Onderwerpen zijn overal, vooral als je er niets mee hoeft. Komt er dus een onderwerp in je op, schrijf het op. Op het moment dat je moet gaan schrijven kan je dan een onderwerp van je lijst nemen.

Als je het goed wilt doen, maak je van die lijst ook een contentplanning. Dan weet je wanneer je over welk onderwerp gaat schrijven.

# 8 Huur een goede legal copywriter in

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om voor je blogs een goede legal copywriter in te huren. Dan is dat writer’s block fijn een blok aan het been van iemand anders. En kan jij je kostbare tijd gewoon besteden aan je zaken. mr. schrijver blogt veel en voor veel verschillende kantoren. Ik help kantoren incidenteel uit te brand, of werk structureel met ze samen binnen een blogabonnement. Of het nu gaat over arbeidsrecht, insolventierecht, ondernemingsrecht, familierecht of een ander specialisme, als jij aangeeft waar het blog over moet gaan ga ik met veel plezier voor je aan de slag.

Je kunt mij ook benaderen voor het opzetten van een contentstrategie of contentplanning.

 

Ook nieuwsgierig geworden? Neem dan nu contact met mij op, dan kijken we binnenkort onder het genot van een kop koffie wat ik voor je kan betekenen.