Waarom adverteren niet genoeg is. Contentmarketing voor advocaten, deel I.

Waarom adverteren niet genoeg is. Contentmarketing voor advocaten, deel I.

De tijd dat je er wel was met een flitsende website, al dan niet SEO-vriendelijk geschreven en met perfecte bio’s van je advocaten, is voorbij. Het nieuwe toverwoord in de wereld van juristen en advocaten is ‘contentmarketing’. Contentmarketing werd eerder door de huiverigen onder ons nog gezien als een hype, of door enthousiastelingen verkeerd gebruikt en dus afgeschreven, maar op dit moment lijkt het echt ‘here to stay’. Toegegeven, het juridisch vakgebied leent zich er uitstekend voor. Als je je boodschap maar helder en via de juiste kanalen brengt.

Twijfel je of jullie kantoor contentmarketing in moet zetten? Want jullie publiceren al in vaktijdschriften en adverteren erop los? Jullie organiseren congressen en relatie-evenementen? Helaas, dat is niet meer genoeg. Juristen en advocaten moeten (ook) becommentariëren, bloggen, duiden, delen en uitleggen. En dan niet alleen op de eigen website, maar ook via nieuwsbrieven en social media.

Meer dan 50% van de rechtzoekenden zoekt en vindt een advocaat of jurist namelijk online. En dan helpt het als je daar meer van jezelf, je werk, specialismen en drijfveren laat zien, de rechtzoekende op de hoogte houdt van het laatste relevante nieuws en hem of haar alvast een beetje op weg helpt. Als je dat goed doet wordt zomaar een rechtzoekende zomaar jouw cliënt.

Voordat ik meteen weer praktisch word met tips over wat, waar, hoe en hoe vaak, eerst maar eens een definitie.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het delen van waardevolle en relevante informatie met (potentiële) cliënten, zónder jezelf te nadrukkelijk te verkopen. Dit delen kan door middel van blogs, nieuwsbrieven, whitepapers, video’s of gewoonweg het beantwoorden (in welke vorm dan ook) van veelgestelde vragen.

De overtuiging hierachter is dat als je waardevolle en relevante informatie levert en hiermee jouw kennis en ervaring deelt, je vertrouwen en sympathie creëert bij (potentiële) cliënten. Zij zullen je vervolgens in gedachten houden, je belonen met nieuwe zaken én je aanbevelen bij anderen.

 

Content marketing, deel I.

 

Wat bereik je met contentmarketing?

  • Je deelt ongevraagd praktische, relevante en daarmee waardevolle informatie. Je stelt je behulpzaam op. (Potentiële) cliënten zullen het waarderen dat je iets met ze deelt waarvoor je niet meteen je uren in rekening brengt. Vanuit het principe van wederkerigheid doen zij daar graag iets voor terug.
  • Je bouwt je merk ermee op. Potentiële cliënten kijken bij de keuze voor een juridisch adviseur in de eerste plaats naar expertise en vaardigheden. Met jouw content laat je zien dat je een expert bent op je vakgebied en geef je de lezers een idee hoe jij je zaken benadert. Je (be)vestigt hiermee je reputatie en wordt door (potentiële) cliënten gezien als een autoriteit. In Amerika, waar ze verder zijn met legal contentmarketing, noemen ze dit met een mooi maar enigszins pretentieus woord ‘thought leadership’.
  • Door regelmatig content te delen, in welke vorm dan ook – bijvoorbeeld via nieuwsbrieven, Twitter of LinkedIn -, zullen bestaande en potentiële cliënten regelmatig aan je denken. Hebben ze snel een advocaat of jurist nodig, dan ligt een keuze voor jou voor de hand. Bedenk maar eens: als jij snel iemand nodig hebt ga je het liefst ook naar iemand die je kent!
  • Contentmarketing is goed voor je SEO. Als je content volgens de juiste strategie deelt, komt je website automatisch hoger in de natuurlijke zoekresultaten van Google. Veel clicks vanuit bijvoorbeeld social media, gecombineerd met de tijd die bezoekers vervolgens op je website doorbrengen, zorgen voor goede scores. Een goede SEO score helpt je weer aan nieuwe cliënten.
  • Het verscherpt je blik. Het schrijven van relevante, waardevolle en goed toegankelijke content dwingt je na te denken over de manier waarop je jouw kennis deelt met de wereld. Je wordt getraind om ingewikkelde juridische materie op een toegankelijke wijze uit te leggen. Dit helpt je in de dagelijkse praktijk; potentiële cliënten waarderen een heldere uiteenzetting van (mogelijk) ingewikkelde situaties. Ook de reacties en meningen van anderen op jouw bijdragen zorgen ervoor dat je blik verscherpt en verruimt.

 

Ben je bang dat je te veel kennis gratis weggeeft? Dat hoeft niet. Het geheim van contentmarketing is dat hoe meer je weggeeft, hoe meer je terugkrijgt. Je kunt met jouw content bovendien nooit in zijn gegaan op alle finesses en details van een specifieke zaak. Veel lezers zullen echt nog deskundig advies nodig hebben.

Ik hoop dat ik je met dit blog heb kunnen overtuigen van nut, of misschien wel noodzaak, van contentmarketing. In mijn volgende blog lees je meer over de verschillende vormen van contentmarketing. Zie je daar!

Wil je meteen beginnen en kan je er hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met mr. schrijver.