Je website is geen processtuk: 7 SEO tips.

Je website is geen processtuk: 7 SEO tips.

Advocaten zijn gewend om processtukken te schrijven en daarbij zo volledig mogelijk te zijn. Logisch, het is in procedures van het grootste belang om alles te benoemen en alles te weerleggen dat niet correct is aan de stellingen van de wederpartij. De conceptteksten die ik voor websites van advocatenkantoren ontvang zijn vaak ook een soort processtuk. Lange alinea’s vol lange zinnen, opsommingen, dubbele ontkenningen, jargon en bovendien indirect geschreven.

Een websitetekst is natuurlijk geen processtuk. Ik herschrijf die lange zinnen en alinea’s dan ook met liefde tot webteksten in directe stijl, afgestemd op de doelgroep en passend bij de uitstraling van het kantoor.

Steeds vaker krijg ik de vraag of ik de teksten ook SEO-vriendelijk kan schrijven: zoekmachinevriendelijk dus. Want wat heb je aan goed geschreven webteksten die niet vindbaar zijn?

Als die klus ook geklaard is geef ik aan de kantoren die zelf serieus werk willen maken van hun contentmarketing (waarover meer in mijn volgende blog) altijd de volgende (SEO)-teksttips mee:

#1 Houd het kort.

Lezen van een beeldscherm kost veel inspanning en gaat 25% langzamer dan lezen van papier. Webteksten worden niet lineair gelezen, maar interactief. De lezer bepaalt zelf de leesroute en ‘zapt’ als het ware van het ene tekstdeel naar het andere: in vijf seconden van beeld naar grotere koppen naar kaders naar hoofdtekst.

Om de aandacht van de lezer vast te houden moet je hem/haar direct een beeld geven van wat de pagina te bieden heeft. Dat doe je zo:

  • zet belangrijke info aan het begin;
  • maak alinea’s niet langer dan vijf regels;
  • houd de pagina luchtig, laat de tekst ademen.

 

#2 Gebruik titels en koppen.

Dit houdt niet alleen de tekst overzichtelijk, maar geeft je meteen de kans om er een zoekterm in te verwerken. Zoekmachines geven namelijk meer gewicht aan zoektermen die in titels of koppen worden verwerkt. Zet jouw zoekterm zo vroeg mogelijk in de titel of kop voor een optimaal resultaat.

#3 Opsommingen? Gebruik geen komma’s, wel een lijst met opsommingstekens.

Waarom?

  • Het houdt je tekst overzichtelijk.
  • Het is goed voor je SEO.

 

#4 Maak gebruik van hyperlinks.

De naam world wide web zegt het al: internet hangt als een web aan elkaar. Hierbij zijn de links de draden. Hoe meer kwalitatieve links naar of binnen je website, hoe populairder je site is voor de zoekmachines: dit noem je linkpopulariteit.

#5 Optimaliseer elke pagina voor maximaal 3 zoektermen.

Leef je in in de doelgroep: welke zoektermen gebruiken potentiële cliënten bij het onderwerp waarover jij wil schrijven? Verwerk maximaal 3 zoektermen in je hoofdtekst, titel en koppen. Gebruik waar mogelijk synoniemen en zowel enkel- als meervoudsvormen voor de door jou geselecteerde zoektermen. Houd de tekst wel leesbaar, pas op voor over-optimalisatie!

#6 Verwerk je belangrijkste zoekterm in je url en title tag.

De url is het adres van je webpagina. De title tag, of paginatitel, is de tekst die bovenin je browserbalk verschijnt als je een pagina opent:

Title tag in Safari

Title tags (tabbladen) in Safari

Zet de belangrijkste zoekterm zo veel mogelijk vóór in de title tag.

#7 Vergeet de meta-description niet!

De meta-description is een stukje tekst op de resultatenpagina van de zoekmachine en geeft een korte beschrijving van jouw pagina:

SEO meta-description van mr. schrijver

Deze tekst verleidt de bezoeker als het ware om op jouw link te klikken. Zorg dus ook dat je verleidt: prikkel de nieuwsgierigheid en zet de lezer aan om door te klikken naar je site. Probeer het belangrijkste zoekwoord van de pagina in dit tekstje op te nemen. Als je niets doet met de meta-description, vult de zoekmachine zelf een stukje tekst van je site in. Dat zou een gemiste kans zijn!

Als je naast deze tips er ook nog voor zorgt dat je website responsive is (dat wil zeggen: je site is ook leesbaar vanaf mobiele apparaten), ben je erg goed bezig, qua zoekmachineoptimalisatie! Hoewel er natuurlijk trucjes bij zitten, zijn het vooral tips om je webteksten overzichtelijk en goed leesbaar te maken. Want dat is wat zoekmachines willen: de optimale zoekervaring bieden voor hun gebruikers. De algoritmes zijn zo langzamerhand zó goed dat de meest relevante en best leesbare antwoorden het hoogst scoren op een zoekvraag. Een processtuk is dit meestal niet, een SEO geoptimaliseerde website wel!

Hulp nodig bij het SEO (her)schrijven van jouw webteksten? Neem dan contact op met mr. schrijver.