SEO: wat zijn goede zoekwoorden voor advocaten?

SEO: wat zijn goede zoekwoorden voor advocaten?

Leuk nieuwtje, voor mij in ieder geval: ik heb het best wel druk. Veel advocatenkantoren zijn het jaar begonnen met het goede voornemen om de website te vernieuwen. En veel van die kantoren laten het niet bij een pakkende nieuwe homepage, perfecte advocaten bio’s en een contactpagina. Veel van mijn opdrachtgevers starten dit jaar ook met het plaatsen van langere content, die écht waarde toevoegt voor de lezer.

De eerste voorspellingen komen al uit!

In mijn blog van december 2016 voorspelde ik dit al. Ik beschreef 7 trends in SEO en legal contentmarketing voor 2017. Vier van die voorspellingen komen nu al vroeg in het jaar uit:

#2 In 2017 wordt meer geld uitgegeven aan contentmarketing.

#3 In 2017 wordt contentmarketing vaker uitbesteed.

#4 In 2017 gaat kwaliteit in contentmarketing definitief boven kwantiteit.

#5 In 2017 mag content weer langer zijn.

Zo was ik de afgelopen weken druk bezig met het schrijven van landingspagina’s, downloads en veel-gestelde-vragen-pagina’s (ook wel Q&A of FAQ genoemd; al gebruik ik die laatste term liever niet, al is het maar omdat mijn kinderen dan roepen “Oh mam, je zegt f*ck!”). De teksten gingen onder andere over aansprakelijkheid, arbeidsrecht, beslag- en executierecht, bestuursrecht, contracten en verbintenissen, faillissementsrecht, incasso’s, ondernemingsrecht en vastgoedrecht.

Met deze teksten heb ik niet alleen mijn opdrachtgevers (en hun lezers) blij gemaakt, maar ook mijn zoekwoordenanalyses weer eens kunnen updaten. Ik hoor je denken: “Mijn wat?”.

Wat is een zoekwoordenanalyse?

Met een zoekwoordenonderzoek of zoekwoordenanalyse onderzoek je welke zoekwoorden jouw doelgroep intypt in Google, als ze op zoek is naar juridische informatie, of een advocaat zoals jij. Door zoveel mogelijk van deze woorden te verzamelen, hun populariteit te wegen en een goede strategie uit te stippelen, schrijf je teksten die precies zijn toegespitst op deze zoekwoorden.

Waarom is een zoekwoordenstrategie zo belangrijk?

Goed geschreven, heldere en waardevolle content voor je bestaande cliënten en cliënten die worden doorverwezen is natuurlijk goed. Je geeft antwoord op vragen en helpt ze zo gratis een beetje op weg. Daarmee win je vertrouwen en zullen ze je eerder benaderen als ze een zaak hebben.

Maar het is nog beter als die pagina’s ook nog eens hoog in de natuurlijke zoekresultaten van Google eindigen. Daarmee trekken ze namelijk ook veel potentiële cliënten naar je website; rechtzoekenden die daarvoor nog niet van jullie bestaan en expertise op de hoogte waren.

Ben je benieuwd hoe je een goede zoekwoordenanalyse doet? Lees dan snel verder, want ik leg het hieronder uit!

 

Hoe vind je als advocaat goede zoekwoorden?

Hoe doe je een goede zoekwoordenanalyse?

Fase 1 – Maak een lijst met mogelijke zoekwoorden

Ga eens rustig zitten en vraag je af welke zoekwoorden jouw (potentiële) cliënten gebruiken.

Wees je er hierbij wel van bewust dat jouw potentiële cliënt meestal geen jurist is. Niet-juristen gebruiken andere zoekwoorden dan juristen. Daar waar een jurist weet wat ‘insolventie’ is, zoekt een niet-jurist hoogstwaarschijnlijk op ‘faillissement’.

Leef je dus in in je doelgroep en vermijd zoveel mogelijk jargon. Behalve als je een Q&A-pagina of Q&A-download maakt, want daarin kan je juridische begrippen juist uitleggen.

Fase 2 – Vul aan met Google suggesties

Grote kans dat op je lijst uit fase 1 vooral short tail-zoekwoorden staan. Een short tail-zoekwoord is meestal één woord, bijvoorbeeld “aandeelhoudersovereenkomst”. Vaak heeft een short tail- zoekwoord een hoog zoekvolume, maar ook een hoge concurrentie: veel andere kantoren gebruiken deze woorden ook, waardoor je erg hard moet werken om met deze woorden hoog in Google te eindigen.

Zoek daarom ook naar long tail-zoekwoorden: combinaties van meerdere zoekwoorden, die specifieker zijn én binnen jouw niche vallen. Bijvoorbeeld “aandeelhoudersovereenkomst bv”, of “aandeelhoudersovereenkomst checklist”, of “aandeelhoudersovereenkomst opstellen”.

Het optimaliseren met long tail-zoekwoorden maakt je teksten specifieker, waarmee je een grotere kans maakt om de zoekvraag van de lezer daadwerkelijk te beantwoorden. Waardoor je weer een grotere kans maakt dat de bezoeker een nieuwe cliënt wordt.

Hoe kom je nu aan long tail-zoekwoorden? Ik gebruik vaak de suggesties die Google zelf voorstelt. Tik in het zoekvenster maar eens “aandeelhoudersovereenkomst” in en je ziet direct dat Google deze zoekterm aanvult tot “aandeelhoudersovereenkomst bv”, “aandeelhoudersovereenkomst checklist”. Typ in “aandeelhoudersovereenkomst o” en Google doet suggesties voor “aandeelhoudersovereenkomst opstellen”, “aandeelhoudersovereenkomst of statuten” en “aandeelhoudersovereenkomst ontslag bestuurder”.

Er zijn hiervoor ook tools in de markt, zoals Übersuggest of de Keyword Suggest Tool van SEO chat, maar die heb je zeker niet altijd nodig.

Fase 3 – Bepaal het zoekvolume en de concurrentie

Als je een lijst hebt gemaakt met short- en long tail-zoekwoorden, ga je het zoekvolume en de concurrentie opzoeken. Dit doe je in een programma van Google, de Zoekwoord Planner. Je moet hiervoor wel een (gratis) AdWords account aanmaken. Vervolgens kan je redelijk eenvoudig jouw lijst met zoekwoorden invullen en krijg je een lijst met het zoekvolume per zoekwoord en de hoogte van de concurrentie.

Let wel op: dit is de concurrentie als je gaat adverteren. Het zegt wel iets, namelijk hoeveel van je concurrenten er op adverteren en hoeveel een advertentie per klik kost, maar het zegt niets over het aantal concurrenten dat de inhoud van hun webpagina’s op dat zoekwoord hebben geoptimaliseerd.

Als je dat laatste wilt weten, gebruik dan Google zelf. Je kunt in Google namelijk nagaan hoeveel pagina’s zijn geoptimaliseerd voor een zoekwoord. Dat zijn namelijk de pagina’s die dat zoekwoord ook in hun title tag (wat een titel tag is lees je hier) hebben. Toets hiervoor in het zoekveld in: allintitle: [jouw zoekwoord]. Je ziet dan boven in beeld om hoeveel pagina’s het gaat. Bij alles onder de 2.000 resultaten heb je een goed zoekwoord te pakken. Als je je pagina hierop optimaliseert zal je snel resultaten zien.

Fase 4 – Bepaal je zoekwoordenstrategie

Nu je het zoekvolume en de concurrentie weet, kan je je strategie uit gaan stippelen. Kies het liefst (long tail-)zoekwoorden waar veel op wordt gezocht, maar die een lagere concurrentie hebben. Dan is de kans het grootst dat je snel resultaten boekt. Wil je wel de strijd aangaan met woorden met een grote concurrentie? Heb dan lange adem, schrijf veel bruikbare content over dat onderwerp en verspreid het regelmatig via verschillende (social media) kanalen.

Dit was het, je kunt gaan schrijven! Denk je dan nog wel even aan deze tips?

Zoals ik al zei, ik heb het best wel druk. Maar het kan mij nooit druk genoeg zijn. Ben je benieuwd wat er uit de zoekwoordenanalyse op jouw rechtsgebied kwam? Of heb je hulp nodig bij het schrijven van waardevolle, SEO geoptimaliseerde content voor jullie website? Neem dan contact met mij op. Als jurist kan ik het hele schrijfproces uit handen nemen, maar ik redigeer ook graag jullie eigen teksten.