Waarom adverteren niet genoeg is. Contentmarketing voor advocaten, deel II.

Waarom adverteren niet genoeg is. Contentmarketing voor advocaten, deel II.

In mijn vorige blog schreef ik over contentmarketing: wat is het en waarom zou je het als advocaat of jurist moeten inzetten? Heb ik je kunnen overtuigen van de voordelen van contentmarketing en ben je benieuwd hoe je het kunt inzetten? Lees dan hier verder.

Vormen van contentmarketing.

Afhankelijk van de omvang van je boodschap zijn er verschillende manieren om content te delen:

Bloggen.

Veel advocatenkantoren doen het al. Ook rechtsbijstandverzekeraars, zoals DAS, maken er veel werk van. Schrijf eens een blog over een onderwerp waar veel van je cliënten in de praktijk mee worstelen. Afhankelijk van je specialisme bijvoorbeeld over algemene voorwaarden, aansprakelijkheid, problemen met aandeelhoudersovereenkomsten, arbeidsrecht of alimentatie. Je kunt ook een themadossier aanmaken met meerdere blogs over dat onderwerp. Kwaliteit is hierbij belangrijker dan kwantiteit. De lezer moet er echt iets aan hebben.

Email nieuwsbrieven.

Ook deze vorm van contentmarketing wordt regelmatig gebruikt. Nieuwsbrieven zijn vooral geschikt voor bestaande cliënten, omdat je hun mailadressen al hebt. Anders dan bij blogs weet je zeker dat je je doelgroep rechtstreeks bereikt. Je kunt er bovendien meerdere onderwerpen in kwijt.

Wat neem je zoal in een nieuwsbrief op?

  • aankomende of recente wetswijzigingen die relevant zijn voor je cliënten;
  • commentaar op recente jurisprudentie en de directe gevolgen hiervan voor je cliënten;
  • nieuws over kantoor;
  • nieuws over (de expertise van) je medewerkers, bijvoorbeeld door een zaak of publicatie (begrijpelijk) onder de aandacht te brengen;
  • een link naar recente blogs;
  • antwoorden op ‘veelgestelde vragen’.

 

Houd de stukjes in de nieuwsbrief zelf kort, niet meer dan een regel of 5-10. Heb je langere tekst? Werk dan met een ‘lees meer…’ -linkje naar je website, waar je hele blog, commentaar of artikel te lezen is.

Zorg er altijd voor dat het nieuws relevant is en waarde toevoegt. Als lezers denken dat je ze reclame stuurt zullen ze het niet lezen. Zorg er daarnaast altijd voor dat lezers zich kunnen uitschrijven voor de nieuwsbrief, dit ben je verplicht.

Er zijn er goede (gratis) programma’s beschikbaar, waarmee het periodiek verzenden van nieuwsbrieven een fluitje van een cent is. Die je kunt aanpassen op je huisstijl, waarin je makkelijk links kunt opnemen naar je site, die je brief geschikt maken voor tablet en mobiel, waarin je verschillende verzendlijsten kunt aanmaken (bijvoorbeeld voor nieuwsbrieven vanuit verschillende secties) en die ook nog eens de statistieken bijhouden (percentage geopende nieuwsbrieven, aantal clicks op artikelen en door wie). Wil je weten welk programma ik gebruik? Neem dan contact met me op. Ik help je graag op weg.

‘Snackable content’.

Hiermee worden beknopte stukjes tekst, duiding en commentaar bedoeld, die vooral via social media worden gedeeld. Voorwaarden voor snackable content: lekker en lekker snel. Met name Twitter is hier erg geschikt voor. Met de goede focus is Twitter uitstekend zakelijk te gebruiken. Zet het in om kort aan te geven wat je bijvoorbeeld van een uitspraak van vandaag vindt, of van een wetsvoorstel dat op dit moment in het parlement wordt behandeld. Het uitgebreide commentaar of analyse volgt dan (iets) later in je blog of nieuwsbrief. Reageer ook eens op anderen of deel wat anderen vinden, hiervoor zullen zij je weer belonen.

Vergeet trouwens niet je blogs en nieuwsbrieven ook via deze social media te delen en vergeet ook LinkedIn niet! Je bereikt er weer andere lezers mee. En mensen die het al hebben gelezen zullen het je echt niet kwalijk nemen, weet ik uit ervaring.

Tot slot.

In alle gevallen geldt: schrijf je content in de taal van je doelgroep en houd het helder, kort en toegankelijk.

Contentmanagement duur? Want jijzelf, je medewerkers of stagiaires steken kostbare declarabele uren of privétijd in het maken van content? Dat valt volgens mij wel mee, vergeleken met de traditionele marketingkosten. Toch teveel gedoe? Overweeg dan eens iemand in te schakelen, die met verstand van zaken de content (her)schrijft, redigeert en plaatst. mr. schrijver helpt je hier graag bij.