Wat hebben advocaten aan neuromarketing? 4 inzichten.

Wat hebben advocaten aan neuromarketing? 4 inzichten.

Nieuwe dingen leren, verder kijken dan je neus lang is, altijd leuk. Zo las ik onlangs het boek ‘Overtuigen met neuromarketing in 59 minuten‘ van Dion van der Vaart. Een leuk, vlot geschreven en leerzaam boek. Had ik het in 59 minuten uit? Nee. Maar dat kwam vooral omdat ik tegelijkertijd de vertaling wilde maken naar jouw (en mijn) praktijk.

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing bestaat pas sinds 2002 en is daarmee een relatief nieuw vakgebied. Het past inzichten uit de neurowetenschap toe op het terrein van marketing. Neuromarketing meet activiteit en processen in de hersenen van consumenten op het moment dat zij bepaalde communicatie-uitingen krijgen voorgeschoteld. Daarmee helpt het ons te begrijpen wat er in die hersenen gebeurt.

De uitkomsten van onderzoek met behulp van neurowetenschap worden als betrouwbaarder beoordeeld dan traditionele marktonderzoeken, omdat je bij die laatste rationele antwoorden ontvangt; respondenten denken immers na voordat ze antwoorden. Neurowetenschappers onderzoeken daarentegen de onbewuste emotionele processen van het brein, en juist die processen worden verantwoordelijk gehouden voor het consumentengedrag. Niet gek dus dat veel nationale (Post NL, Ziggo) en internationale (Unilever, Google, Coca-Cola, Facebook en Ford) merken neuromarketing al hebben omarmd.

Wat hebben advocaten aan neuromarketing?

Veel advocaten werken op dit moment aan hun website en starten met legal contentmarketing. De sites worden daarmee inhoudelijk steeds informatiever en (potentiële) cliënten worden steeds beter geïnformeerd door middel van e-books, downloads en blogs. De resultaten van deze investeringen zullen nog beter zijn als kantoren de hiernavolgende inzichten uit de neuromarketing meenemen.

# 1 Gebruik klare taal

Gebruik klare taal ofwel ‘comfortabele content’, zoals Dion van der Vaart het noemt. Neuromarketeers hebben namelijk ontdekt dat ons brein nogal gemakzuchtig is: als het brein van de bezoeker van je website minder moeite en tijd nodig heeft voor het decoderen van je boodschap, worden je boodschap én je kantoor onbewust positiever beoordeeld. Dit is ook het geval bij hoger opgeleiden. En omdat mensen daarnaast graag consistent blijven stappen ze niet zo snel weer van deze mening af.

Tijd dus voor een van mijn stokpaardjes: schrijf zo eenvoudig als mogelijk en zo moeilijk als nodig. Schrijf in ieder geval:

  • kort
  • concreet
  • actief
  • persoonlijk
  • informeel

 

Meer tips over helder taalgebruik vind je hier.

# 2 Beïnvloed het brein met beeld

Uit onderzoek blijkt dat gul lachende gezichten op beelden, bijvoorbeeld op ‘Over ons’-pagina’s, gunstiger worden beoordeeld dan niet-lachende gezichten. Bij lachende gezichten doen mensen namelijk onbewust positieve aannames. Iemand die lacht is gelukkig(er), vriendelijk(er), aardig(er) én geschikt(er) voor zijn of haar baan.

Daarnaast blijkt uit verschillende onderzoeken dat mensen significant meer vertrouwen hebben in mensen met grotere pupillen.

Het loont dus de moeite om nog eens naar de foto’s bij de advocaten bio’s te kijken en de fotograaf goed te instrueren. Zijn de foto’s al gemaakt? Hopelijk staan jullie er lachend op, en die grotere pupillen photoshop je er zo in.

# 3 Maak gebruik van verliesaversie

Bied je de lezers de mogelijkheid om zich te abonneren op een e-mail service of nieuwsbrief? Vraag dan niet of ze ‘op de hoogte’ gehouden willen worden. Het is beter om te vragen of ze ‘niets willen missen’. Lezers zullen zich dan sneller abonneren. Dit heeft te maken met verliesaversie: we komen sneller in actie als we iets kunnen verliezen dan wanneer we iets kunnen krijgen. Verlies (pijn) weegt namelijk zwaarder voor ons brein dan winst (plezier).

# 4 Verras met woorden en kleuren

Zoals gezegd: het brein is nogal gemakzuchtig en leeft het grootste gedeelte van de dag op de automatische piloot. Het leeft pas op als iets afwijkends zijn aandacht trekt. Dat kan iets kleins zijn, zoals een onverwachte woordspeling in een titel of call to action. Wees je hier dus van bewust.

In het verlengde hiervan: maak ook gebruik van, ten opzichte van de huisstijl, qua kleur contrasterende call to action-buttons. Uit onderzoek blijkt dat hier sneller en meer op wordt geklikt dan op een button waarvan de kleur overeenkomt met, of sterk lijkt op de kleur van de huisstijl. Doordat een afwijkende kleur wordt gesignaleerd is er meer aandacht voor.

Moet je nog een huisstijl laten ontwerpen? Overweeg dan de kleuren oranje en blauw. Waarom? Dat lees je in het boek. Uiteraard staat er nog veel meer lezenswaardige informatie in. Ik heb geprobeerd de meest bruikbare inzichten voor advocaten eruit te filteren. Hopelijk heb je er wat aan! Laat je het even weten?