Zo stem je jouw teksten beter af op je doelgroep.

Zo stem je jouw teksten beter af op je doelgroep.

Schrijven is zenden. We zenden wat af. Ook ik. Nu namelijk. Jij vast ook, op je website of in een blog, nieuwsbrief of kantoorbrochure. We schrijven daarbij vaak vanuit onze eigen expertise en belevingswereld. Zo beschrijven we wat wij zelf interessant vinden, waar we heel goed in zijn en waarom de lezer (dus) bij ons moet zijn. Maar schrijven we daarmee ook op wat de lezer wil weten?

Verdiepen we ons wel genoeg in de lezer? In zijn belevingswereld, behoeften of problemen? Zijn onze teksten wel herkenbaar voor die lezer?

Nee? Dat kan best eens de reden zijn dat je website of blog niet goed genoeg wordt gelezen. Of te weinig nieuwe zaken oplevert. Laten we daar dus wat aan doen.

 

Zoom in op je doelgroep

 

Zoom in op je doelgroep

Nee, maak je geen zorgen. Dit wordt geen ingewikkelde blog met marketingtermen als customer journey, buyer persona’s en leadgeneratie. Dat is helemaal niet nodig. In deze blog stel ik je een aantal vragen: wie behoort er eigenlijk tot je doelgroep? Welke problemen van de lezer los jij op? Wat weet hij of zij al over jouw onderwerp? Wat vindt hij (of zij) er eigenlijk van? En wat vindt de lezer van jou?

Als je deze vragen hebt beantwoord zal je zien dat je meer over je doelgroep weet dan je nu denkt. En stem je voortaan de inhoud, stijl en invalshoek van je websiteteksten of blog daar op af.

# 1 Wie is je doelgroep?

Om te beginnen moet je weten wie er tot de doelgroep van je teksten behoren. Hierbij geldt: hoe gedetailleerder, hoe beter. Vraag je dus eens af hoe je doelgroep is samengesteld:

  • homogeen/heterogeen
  • man/vrouw
  • oud/jong
  • laag- of hoogopgeleid

 

Als ik voor opdrachtgevers de doelgroep in kaart breng komen hier vaak typeringen uit als ‘mannelijke beslissers uit het MKB, met minimaal een hbo-achtergrond’, ‘voornamelijk mannelijke bestuurders met haast’, ‘werkgevers in het MKB, met een of meer zieke werknemers, die snel willen weten wat hun plichten zijn’ of ‘voornamelijk mannelijke leerlingen op het mbo die hun eerste arbeidsovereenkomst tekenen’.

Het doel van deze vragen is denk ik duidelijk: als je alleen voor hoogopgeleide jonge vrouwen schrijft, schrijf je meestal andere teksten dan als je voor oudere mannen schrijft.

# 2 Wat is de bagage van je doelgroep?

Vraag je ook eens af:

  • wat weet en wat vindt de lezer van het onderwerp?
  • wat weet de lezer van mij?
  • wat vindt de lezer van mij?
  • wat is onze relatie?

 

Weet je lezer nog niet zo veel van het onderwerp? Leg dan in je tekst eerst de belangrijkste zaken uit, of neem hyperlinks op naar websites waar hij of zij die uitleg kan vinden. Het liefst zijn dat je eigen webpagina’s natuurlijk.

Bedenk bij de laatste drie vragen ook welk beeld de lezer van jou heeft en waar dit beeld niet klopt. Dit is je moment om het recht te zetten!

# 3 Wat is de behoefte van je doelgroep?

Probeer vervolgens de volgende vragen te beantwoorden:

  • wat is het doel van de lezer, of wat zou dat moeten zijn?
  • welk belang heeft hij of zij bij dit onderwerp?
  • welk probleem van de lezer kan ik oplossen?
  • hoe wil de lezer aangesproken worden?
  • welke eisen stelt de lezer aan stijl en taalgebruik (gebruik van jargon en lange zinnen)?

 

Heeft je doelgroep geen belang bij het onderwerp én geen probleem dat je kunt oplossen? Dan kan ik je alleen maar adviseren een ander onderwerp te kiezen. De kans is dan namelijk groot dat je anders een tekst schrijft die slecht zal worden gelezen.

Bedenk bij de laatste twee vragen ook of je de lezer wel of niet direct wilt aanspreken. En als je hem of haar wel direct aanspreekt, doe je dat dan met ‘u’ of met ‘je’? Kan je lezer een grapje waarderen? En hoe (in)formeel moet je zijn?

Kortom, veel vragen waarbij je je empathie maximaal kunt inzetten!

Ik hoop dat ik je met deze vragen op het spoor van jouw doelgroep heb kunnen zetten. En dat je daardoor teksten gaat schrijven die goed worden gelezen én goed converteren (heh, bah, toch nog zo’n modern marketingwoord).

Kan je hier hulp bij gebruiken? Neem dan contact met mij op, dan help ik je graag verder!