2020: wat worden trends in SEO en legal contentmarketing?

2020: wat worden trends in SEO en legal contentmarketing?

Het is alweer even geleden dat ik de trends op het gebied van SEO en contentmarketing voor advocatenkantoren met je besprak. Zo aan het einde van 2019, op mijn laatste werkdag voor de feestdagen, de laatste deadlines nét gehaald, neem ik je daarom graag even mee in de huidige trends. En doe ik een paar voorspellingen voor 2020.

Trends in legal contentmarketing in 2019

Ik kan wel zeggen dat de meeste advocatenkantoren contentmarketing inmiddels omarmd hebben. Vrijwel ieder kantoor heeft een ‘blog’- of ‘nieuws’-pagina op de website, die met (grote) regelmaat gevuld wordt met verse en (steeds vaker!) goed geschreven, relevante blogs. Die blogs worden vervolgens ijverig gedeeld op social media, zowel door de kantoren zelf als door de medewerkers. Het platform dat daarvoor verreweg het meest gebruikt wordt:  LinkedIin. Maar ook Twitter en Facebook worden nog steeds gebruikt, al wordt dat wel minder. 

Daarnaast zit de kantoornieuwsbrief duidelijk (weer) in de lift. Steeds meer kantoren sturen (AVG-proof) digitale nieuwbrieven met relevante content naar hun cliënten. Steeds vaker worden die nieuwsbrieven ook per sectie verstuurd. En dat is slim, want de cliënten die voor een echtscheiding bij kantoor komen, zitten tenslotte niet perse te wachten op nieuws over wetgeving voor turboliquidaties. Maar zij vinden het wel fijn als hun advocaat hen op het jaarlijkse alimentatie indexeringspercentage wijst. En natuurlijk willen zij het ook weten als er in 2020 iets verandert op het gebied van de alimentatieduur en de aftrek van partneralimentatie.

Ook SEO krijgt steeds meer aandacht. Want wat heb je aan al die meesterlijke blogs als je er niet op de lange termijn mee gevonden wordt? Dat was een paar jaar geleden wel anders.

Wat mij betreft betekenen deze trends allemaal goed nieuws. En dan niet alleen voor mijzelf, omdat ik steeds meer leuke kantoren mag helpen met hun contentmarketing, maar vooral ook voor advocatenkantoren zelf. Want als je contentmarketing goed inzet bouw je aan een toekomstbestendig kantoor, dat op een moderne manier bestaande cliënten weet te behouden en nieuwe cliënten weet aan te trekken. Maar goed. Genoeg teruggekeken. De feestdagen zijn er ook om een beetje vooruit te kijken, toch?

trends 2020

Voorspellingen voor legal contentmarketing in 2020

Daarom heb ik de lijstjes van de belangrijkste marketingfora weer voor je doorgenomen en de belangrijkste voorspellingen voor 2020 hieronder op een rij gezet:

#1 In 2020 wordt legal contentmarketing weer een beetje meer volwassen

De trends in 2019 gaven het al aan: legal contentmarketing wordt zo langzamerhand écht volwassen. Niet zomaar meer een hobby van een paar stagiaires, of het stokpaardje van die ene partner wiens zwager een digital marketing bureau heeft, maar een breed gedragen en strategisch ingezet instrument om nieuwe zaken binnen te halen.

Dat betekent dat er in 2020 nóg minder vaak lukraak geblogd wordt over onderwerpen die toevallig tijdens de jurisprudentielunch voorbij kwamen. In plaats daarvan worden de onderwerpen, publicatiedata en de manier van verspreiden gebaseerd op vooraf vastgestelde doelstellingen, een gedegen contentstrategie en een contentplanning. Dat betekent ook dat kantoren steeds vaker meten wat er met die content gebeurt. Zodat ze erachter komen wat werkt en wat niet en daar de strategie en planning weer op af kunnen stemmen. Op die manier behalen ze meer succes met hun inspanningen en besteden ze hun tijd effectiever.

#2 In 2020 wordt contentmarketing vaker en beter gecombineerd met evenementen

Het is natuurlijk leuk, al die geschreven content, maar er gaat niets boven waardevol persoonlijk contact met je (potentiële) cliënten. Toch? Nou, niet helemaal waar. Er gaat nog wel iets boven persoonlijk contact: de combinatie van content met persoonlijk contact. Die wisselwerking staat garant voor (meer) succes.

In 2020 zullen meer kantoren hun online profilering kracht bij zetten door geschreven content te combineren met waardevolle evenementen. Komt er nieuwe wetgeving aan? Dan worden blogs en e-mails gecombineerd met  workshops, trainingen of een ontbijtsessie. Daardoor worden potentiële cliënten nieuwe cliënten en bestaande cliënten ambassadeur.

#3 In 2020 maken we een pas op de plaats

We moeten iets met Facebook, Instagram, Youtube! De afgelopen jaren hadden ook best veel advocatenkantoren last van FOMO (fear of missing out). Dat is voorbij. In 2020 maken zijn een pas op de plaats en kiezen alleen voor die kanalen waarmee ze een waardevolle connectie met hun doelgroep kunnen maken.

#4 Waardevolle en relevante content wordt in 2020 nog belangrijker

De internetconsumenten van nu prikken overal razendsnel doorheen. Ze zijn op zoek naar integriteit en authenticiteit. Kantoren die bloggen om het bloggen, of die vooral bezig zijn met het snel binnenhalen van leads, krijgen dus niet zo snel hun vertrouwen. Kantoren die oog hebben voor hun problemen, begrijpen waar ze mee zitten en content aanbieden die ze verder helpt wél.

#5 SEO 

Aanhakend op voorspelling #4: duidelijke relevante content blijft in 2020 ook voor SEO belangrijk.

Dit waren de belangrijkste trends van 2019 en enkele voorspellingen voor 2020. Tijd om even onder de kerstboom te gaan zitten. Ik wens iedereen mooie feestdagen toe en een nog mooier 2020. Tot dan!