Wanneer gaan mijn juridische blogs omzet opleveren?

Wanneer gaan mijn juridische blogs omzet opleveren?

Je hebt, al zeg je het zelf, een meesterlijk blog gepubliceerd. Het onderwerp is actueel, het stuk lekker leesbaar en niet te juridisch. Het staat vol met praktische tips waar de lezer echt iets aan heeft. Je hebt je blog op de juiste manier onder de aandacht gebracht. Het staat op de website, LinkedIn en Facebook en je hebt het op meerdere momenten verspreid via Twitter. Op social media is het driftig gedeeld en geliked door je kantoorgenoten, vrienden en familie. En nu… blijft het stil. Waar blijven die nieuwe zaken dan? Hoe waar zijn uitspraken als ‘Wie blogt die blijft’, ‘Content is king’ en ‘Delen is vermenigvuldigen’? En hoe kan het dat kantoren als Dirkzwager en AMS er wel succes mee hebben?

Herkenbaar? Je bent niet de enige. Veel van mijn opdrachtgevers vragen mij hoe lang het duurt tot hun juridische blogs omzet gaan opleveren. Soms vragen ze het vooraf, maar meestal pas nadat ze een aantal blogs hebben geschreven en er qua omzet niets is gebeurd. Ik antwoord dan altijd dat ik dat niet precies weet. Content marketing is namelijk geen sprint, maar een marathon. 

Voor veel opdrachtgevers is dat even slikken en sommigen overwegen op zo’n moment het bijltje er weer bij neer te gooien. De geïnvesteerde tijd, energie en kosten om goede artikelen te maken lijken dan niet op te wegen tegen het rendement. Toch is het goed om dan juist wél vol te houden. Het idee dat één of twee artikelen je nieuwe omzet opleveren is echt een mythe. Het komt vrijwel nooit voor dat één geniaal artikel voor nieuwe cliënten zorgt. Bij content marketing geldt voor elke branche de regel dat een potentiële cliënt zeker acht of negen keer iets van je gelezen moet hebben voor hij voldoende vertrouwen heeft om je in te huren. 

Foto: Nattanan Kanchanaprat via Pixabay

Dat betekent dus dat je zeker acht of negen keer een meesterlijk blog moet publiceren. En er dus ook acht of negen keer effort in moet stoppen om het op de juiste manier te delen. Publiceer je één keer per maand een blog? Reken dan dus op een jaar tot je er je eerste omzet uit gaat halen. Vertrouw me, ik spreek uit ervaring.

Er is echter wel aantal tactieken die je kunt inzetten om het proces te versnellen. Ik vertel je graag welke tactieken dat zijn:

#1 Publiceer meer

Logisch. Hoe sneller een potentiële cliënt ziet wat je allemaal in huis hebt, hoe sneller hij overstag zal gaan. Daarnaast: zoekmachines houden ervan als je regelmatig nieuwe content publiceert. Dan bezoeken ze je website vaker en geven ze je een hogere plaats in de zoekresultaten. Dat maakt dat mensen – ook op momenten dat je het blog zelf niet deelt – met je kantoor in aanraking kunnen komen. 

Toegegeven, meer publiceren kost meer tijd en/of geld. Heb je dat niet? Of er niet voor over? Houd het dan bij minimaal één blog per maand. Dat moet lukken toch?

#2 Publiceer uitsluitend kwalitatief hoogwaardige blogs

Ook dit lijkt een cliché, maar het is echt waar. Met kwalitatief hoogwaardige blogs bedoel ik blogs die qua inhoud heel gericht inspelen op de behoeften van je potentiële cliënten. Hoe je dat doet lees je in dit artikel. Als je ervan uitgaat dat je acht of negen keer nodig hebt om een potentiële cliënt voor je te winnen, moet je wel alle keren raak schieten. Bespreek je – om maar wat te kunnen publiceren – een aantal keer jurisprudentie waar de lezer i) niets van begrijpt en ii) niets aan heeft, is hij weg. Dat is echt zonde van je tijd en moeite!

#3 Denk ook aan SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Dat is geen hocus pocus en ook geen hogere wiskunde. Het betekent dat je blogs zo zijn geschreven dat de algoritmes van zoekmachines als Google ze goed kunnen doorzoeken en snel begrijpen waar het stuk over gaat. Het doel van die zoekmachines  is namelijk om hun gebruikers de hoogste kwaliteit voor hun zoekopdrachten te bieden. 

Wat betekent dat voor jou? Dat je de juiste zoekwoorden in titels, tussenkoppen en tekst moet verwerken. En vooral dat je titels en tussenkoppen de lading moeten dekken; je moet in de tekst waarmaken wat je in de titel of kop belooft. In dit artikel lees je daar meer over.

Mijn ervaring is dat je met een goed geoptimaliseerd artikel binnen een aantal maanden in de top 3 van de zoekresultaten kunt eindigen, ook in rechtsgebieden met veel concurrentie. Hoe hoger je in de zoekresultaten eindigt, hoe vaker potentiële cliënten je tegen zullen komen. En hoe eerder ze je zullen vertrouwen.

#4 Zoek een unieke invalshoek

Werk je in een rechtsgebied met veel online concurrentie, zoals het arbeidsrecht of het personen- en familierecht? Zorg dan voor een unieke invalshoek. Potentiële cliënten moeten een reden hebben om jou te verkiezen boven een concurrent.

Dit waren mijn tips, ik wens je veel succes met je volgende blog! Hou vol hè? Enneh… heb je een vraag? Of hulp nodig? Neem dan gerust contact contact op met mr. schrijver.